Vrijdag en zaterdag - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Myrthe Leth - WaarBenJij.nu Vrijdag en zaterdag - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Myrthe Leth - WaarBenJij.nu

Vrijdag en zaterdag

Door: Myrthe

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

23 Februari 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Gister had ik om 10:30 een afspraak op Vega om mee te doen met de klas van Ilené. Ik werd hartelijk ontvangen en ze was enorm enthousiast dat ik er bij was. De klas ging over een project dat ze zelf mochten opzetten en uiteindelijk een concept bedenken en vanuit daar een, meestal grafisch, "eindproduct' maken. De les was interessant want het deed me denken aan het vak Research dat ik op school krijg. Ze bedankte me dat ik er was en stelde voor om nog een keer koffie te gaan drinken omdat ze erg nieuwsgierig was wat ik nou allemaal doe op school en maak. Dat leuk me erg leuk dus hier hebben we nog mail contact over. (Hoop dat er ergens nog een plekje over is want ik zit behoorlijk vol gepland voor volgende week?)

Toen de klas over was heb ik een taxi genomen naar de galerie van Joost. Hij heeft me de galerie laten zien, waar ook veel werk van Wim Botha stond die ik de dag daarvoor ontmoet heb, en andere kleine galerijen in de buurt. Joost stelde voor om naar de Bisketmall te gaan iets verderop, dit is een soort binnenplaatsje met allemaal kleine design winkeltjes. De chauffeur van de galerie heeft me gebracht en heeft me hardop duidelijk gemaakt dat ik alleen in de Bisketmall mocht komen en nog een gebouwtje er tegenover, of er naast... ik weet het niet meer precies. Ik besloot eerst de Bisketmall maar eens te ontdekken en heb daar een onwijs leuk design vogeltje gekocht (zie link hieronder).
http://workitmom.com/bloggers/milkandcookies/files/2010/03/desk5.jpg

De rest deed me een beetje denken aan Xenos zooi en de sierraden leken nou ook niet echt zelfgemaakt. Ik besloot om naar voren te lopen en te bedenken welke plaats de chauffeur nou ook alweer noemde waar ik ook mocht komen. Ik wist het niet meer en er liep zoveel gespuis rond daar dat ik besloot niet de straat over te gaan steken en te gaan zoeken, maar bij de security te wachten totdat mijn taxi kwam om me naar huis te brengen. Er rijden ook de hele tijd van die witte busjes rond vol met allemaal zwarte mannen die door het raampje naar buiten allerlei dingen aan het schreeuwen zijn, erg raar.

Eenmaal thuis hebben Joost en ik gegeten bij Twankeys en gingen we daarna naar een Jazz café. Alleen die avond was het geen Jazz café maar was er een experimentje met alternartieve muziek. Het begon een halfuur te laat en tijdens de "sound check" hoorde ik al allemaal rare geluiden uit een apparaatje en de gitaar komen. Mijn ongemakkelijke gevoelens werden bevestigd toen het duo begon met muziek maken. Ik ben er niet over uit of ik het muziek vond. Nouja eigenlijk wel, dat vond ik niet. Het was, echt waar, het verschrikkelijkste "muziek optreden" dat ik ooit heb gehoord. Iedereen verdient een kans natuurlijk, en zij zelf leken hun muziek helemaal te gek te vinden want ze gingen er helemaal in op. Maar het was niet my cup of tea. Het was een soort spacy ruimte schip/buitendaardse wezens achtige sound. Op een moment dacht ik zelfs een racende auto en een ketting zaag te horen. Er zat totaal geen structuur en/of melodie in. Meagan en ik moesten ons best doen om onze lach in de houden. Een paar rijen voor mij zaten mensen met hun ogen dicht. Ik weet nog steeds niet zeker of ze nou gewoon aan het slapen waren of dat ze met de muziek aan het spacen waren....
We vonden het onbeleefd om na 10 minuten al weg te gaan dus we hebben gewacht tot ze klaar waren. Toen zijn we weggegaan voordat we ook maar de andere bandjes hadden gezien.

We gingen het nachtleven opzoeken in Kaapstad. Longstreet, the place to be. We liepen het laatste stukje, want we waren immers met z'n 3ën. Er liepen rare mensen rond maar ook mensen die duidelijk alleen voor de party's kwamen. Er was een rare gozer die van alles riep en ineens ging Joost dicht tegen me aanlopen om me te beschermen. Dat was de eerste keer sinds ik hier ben dat ik echt een beetje een naar gevoel kreeg maar ook echt besef van dat het hier 's avonds niet overal veilig is, zelfs al ben je niet alleen.

We zijn eerst wat gaan drinken bij een gezellig cafétje genaamd Neighbourhood om hierna door te gaan naar een Hip hop/R&B club. Niet wat ik gewend ben, maar ook erg leuk. We zijn rond iets voor 12 naar huis gegaan en zochten allemaal ons bed op en gingen slapen.

Tpen we door Longstreet liepen zag ik dat daar niet alleen Clubs waren maar ook onwijs leuke kleding winkels met originele kleding! Dat komt goed uit want het shirt voor Veer is niet gekocht, en ik hou van winkelen... Dat doet me eraan denken dat ik de muts in het afrikaanse souvernir winkeltje naast de clicks nog moet kopen!

Vandaag moest ik vroeg opstaan want ik moest om 08:30 al beginnen met "werken" in de Olive studio in Woodstock. Toen mijn wekker ging was de zon hier net aan het opkomen en de markt werd eens een keer nog níét opgebouwd. Snel gedoucht en aangekleed want Gary stond op me te wachten om 8:10 AM om me naar Woodstock te brengen. Zo 's ochtends vroeg liep er nog niet zoveel gespuis op de weg, en was het rustig.

In de auto die voor het hek stopte waar ik moest zijn zaten Lézanne, Trevyn en Julian. Met Lézanne en Trevyn heb ik mail contact gehad, dus ik zat goed. Eenmaal boven was het een kwestie van borden, glazen, drinken, fruit en koekjes klaarleggen. Dit was zo gedaan en de eerste paar ontwerpers kwamen al binnen lopen.
Ik wist niet zo goed wat ik moest verwachten dus liet het maar over me heen komen.

DNA gaf een workshop waar het eigenlijk een grote open source was en om de designers te helpen hun zaakjes beter op orde te krijgen. Als eerst sprak Ronel Jordaan. Zij werkt vooral met textiel en is vooral bekend om haar grote gevilte "stenen" (wich i absolutely love!!!)
Ze gaf een interessant praatje over haar trip samen met Catherine naar Ethiopië. Hier heeft ze gekeken en ontdekt hoe mensen weven en er kleuren toevoegen en vertelde ze vol passie over al haar ontdekkingen

De volgende spreker was Porky, die ik al eerder deze week ontmoet had. Hij gaf een enorm interessante en leuke speech, eerst over een genieuze man die leefde rond 1850 en op zijn 4e levensjaar al briljante dingen ontwierp. Hierna besprak hij een deel van zijn eigen werk, wat erg lachwekkend was. Hij heeft namelijk een speelgoed bal ontworpen voor honden met aan één kant een gat waar je koekjes in kan stoppen, en aan de andere kant zijn mensen tanden afgebeeld. Als de hond deze bal dus in zijn bek heeft zijn er mensen tanden te zien en je kan je voorstellen dat dat behoorlijk lachwekkend is. Jullie kenen vast wel die pedigree reclame? Het is net zoiets.

De laatste spreker was Craig. Craig was de baas van Créma Design wat eigenlijk een bedrijf is dat op aanvraag van klanten design/ontwerpen inkoopt bij designers en deze verkoopt. O.a. moooi, tom dixon, vitra, en diesel zijn de merken waarmee hij werkt. De naam Marcel Wanders en ontwerpen van hem zijn erg vaak voorbij gekomen.

Ondertussen hebben Lézanne en ik de lunch die door de catering van The Kitchen werd gemaakt opgehaald. Dit bevatte kip, aardappeltjes met groene smurrie (geen idee wat het was, maar het smaakte goed) brocolli in een soort van cream sausje, brood-ei-aubergine-komkommer en tomaat, en dan waren er nog een soort chocolade tompoezen en brownie's als dessert.

Na de lunch gingen we verder met een boel gepraat over comcepten, samen werken, producten van de designers die ene Adele erg leuk vond. Ondertussen moest ik m'n best doen om niet in slaap te vallen want ik had niet veel geslapen de afgelopen dagen, veel gedaan, en van zitten en luisteren word ik altijd een beetje suf...
Om wakker te blijven ben ik maar heen en weer gaan lopen alle lege water flesjes en vaat op te ruimen.

De workshop was eerder klaar dan gepland. Er zou een informeel diner zijn in het Moyo restaurant en ik werd uitgenodigd om mee te komen, dat kon ik natuurlijk niet af slaan. Voordat we naar het restaurant gingen zijn we langs een designer geweest die werkt met staal. Hij maakte onwijs mooie tafels (ben even zijn naam vergeten... ik moet ook zoveel namen onthouden ineens...) maar hij zal dinsdag ook zijn werk tonen bij de tentoonstelling dus die naam hebben jullie nog te goed. Het was erg gezellig en ik heb leuke gesprekken gehad met de designers en Lézanne. Het was een soort marokkaans achtig restaurant. Ze kwamen langs met een schaal en een kan met water en olie zodat je je handen kon wassen. Daarna kwamen ze met een soort witte verf langs om je gezicht te beschilderen als je dat wilde. Aangezien ik dit nog nooit eerder had gezien en gedaan, werd mijn gezicht natuurlijk beschilderd. Wat er grappig was, was dat de sla voor je salade aan de muren groeide in een soort "muur kas".

Joost kwam me ophalen en ik heb afscheid genomen van iedereen, dinsdag zie ik ze weer want dan ga ik helpen met de heavy metal tentoonstelling opzetten.

Hierna zijn we naar een soort toeristisch winkelcentrum gegaan en hebben hier boodschappen gedaan. Ik heb gelijk een schetsboek gekocht want ik had last van veel ontwerpen die in mn hoofd zaten, maar ik kon ze nergens op schrijven. Dat probleem is dus opgelost. Ik sta echt te trappelen om mijn piepschuim vorm te maken in keramiek!!

Meagan en Joost hadden nog niet gegeten en zijn zojuist klaar met het avondeten en ik ben nu eigenlijk al sinds we binnen zijn bezig met mijn blog schrijven.

Gelukkig is hij nu klaar en kan ik slapen want morgen gaan we naar Cape Point in alle vroegte (7 uur!!!), want het beachvolleybal gaat helaas niet door... Gelukkig is het morgen onwijs lekker weer en beginnen we de dag met een mooie wandeling om vervolgens op het strand te liggen!

Liefs,
Myrthe

Ps. ik weet niet zo goed meer wat iedereen (lees: NIET LETTERLIJK :) ) als souvernirtje wilde, dus misschien kunnen jullie dat in een reactie op deze blog plaatsen? Dan zal ik kijken wat ik kan scoren hier!

Goodnight!

  • 23 Februari 2013 - 21:58

    Zusje:

    Als je maar niet voor mij een soort jurk ga kopen hoor ! Hahah !x

  • 23 Februari 2013 - 22:29

    Mams:

    Paps wilt een paar orginele Afrikaanse sokken maat 45 en voor je zus een Afrikaans shirt en voor mij Afrikaans zand.
    Dikke kus van ons

  • 24 Februari 2013 - 18:50

    Myrthe Van Leth:

    Welke maat shirt voor Veer moet ik nemen?

  • 24 Februari 2013 - 22:44

    Jeanet:

    Ha die Myrthe
    Bij deze mijn boodschappen lijstje wat je mee kan nemen voor ons
    Een Afrikaanse kookpot
    Een mooie zwarte man een beetje hèt Mandela type met grijze haren dat past wel goed bij me
    Veel drank veel vers fruit en natuurlijk alle ingrediënten die je nodig hebt voor al die maaltijden die je gaat koken
    Voor Theo een leuk Afrikaans pak wat hij naar zijn wek aan kan.
    Veel houtsnijwerk
    En niet te vergeten veel Afrikaanse flessen witte wijn 12 dozen is wel genoeg
    Hoop dat je plaats hebt in de koffer als dat niet zo is laat het maar even weten dan stuur ik die van ons naar je op.
    Trouwens leuk vogeltje heb je gekocht
    Geniet nog verder dikke kus jeanet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Myrthe

Actief sinds 30 Dec. 2012
Verslag gelezen: 441
Totaal aantal bezoekers 37087

Voorgaande reizen:

16 April 2017 - 20 Mei 2017

Murcia & Valencia 2017

29 Mei 2016 - 29 Juni 2016

Madrid 2016

21 Juli 2015 - 29 Juli 2015

Denemarken 2015

07 April 2013 - 11 April 2013

Milaan 2014

16 Februari 2013 - 04 Maart 2013

Capetown 2013

Landen bezocht: