Wat je moet en wilt weten over Denemarken - Reisverslag uit Odense, Denemarken van Myrthe Leth - WaarBenJij.nu Wat je moet en wilt weten over Denemarken - Reisverslag uit Odense, Denemarken van Myrthe Leth - WaarBenJij.nu

Wat je moet en wilt weten over Denemarken

Door: Myrthe

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

25 Juli 2015 | Denemarken, Odense

Denemarken

Denemarken is een heel fijn, gemoedelijk land. Eigenlijk niet veel anders dan Nederland, op de sterke koude wind, de gekleurde huizen, alle eilanden en het heuvelige landschap na. Als je om je heen kijkt zie je ontzettend veel windmolens, fietsers en platteland wat erg doet denken aan ons kikkerlandje.

Iets was je veel ziet in Denemarken is de Deense vlag, deze wordt te pas en te onpas gebruikt, iets wat in Nederland nooit zou kunnen. Op het dak van bedrijven, voor het plaatselijke cafétje, bij mensen in de voortuin en zelfs op de eettafel in het restaurant. Heel nationalistisch, de Denen zijn duidelijk trots op hun land en dat mag geuit worden op deze manier.
De mooiste én lelijkste kleur huizen heb ik hier al voorbij zien komen. De bouwstijl is heel apart, als je al wat landen hebt bezocht in zuid-europa is dit heel iets anders dan je gewend bent. Een soort oude - bijna jügendstil - stijl afgewisseld met een hele moderne bouwstijl. Soms begeef je je in een soort harry potter meets fata morgana stijl met veel ornamenten verwerkt in het huis en de andere keer aanschouw je een ontzettend minimalistisch modern huis met veel raamwerk. Wat je veel tegenkomt is een gemetseld huis waar ze een soort gekleurde plamuurlaag overheen hebben aangebracht -wat net niet helemaal gelukt is omdat het reliëf van het stenen patroon nog net te zien is- Wanneer je door het platteland rijdt hebben deze gekleurde huisjes vaak een klein schattig kraampje voor hun woning met 'jordbeer' en ander lekker fruit. Jordbeer zijn aardbeitjes en al het fruit heeft ongeveer dezelfde prijs als in Nederland en is niet heel veel goedkoper. 10 deense kronen is op dit moment €1,34 waard.
De kleinere plaatsjes hier zijn niet gericht op toeristen en hier zul je dan ook alles in het Deens vinden. Als je je best doet kun je Deens wel een beetje ontcijferen omdat sommige woorden te herkennen zijn als een soort gelijk nederlands woord. In een grote stad als Copenhagen is alles natuurlijk wél gericht op toeristen en is er dus genoeg informatie in het engels. Toch wordt er tijdens het afrekenen vaak in eerste instantie deens gesproken tegen je. Blijkbaar vallen we niet echt op als buitenlanders en zodra je een winkel binnenloopt en je wordt begroet door de verkoopster zeg je "hi" wat ook veel wordt gebruikt in het Deens als hallo.
Op de terrasjes is het niet zo gebruikelijk om bediend te worden als in Nederland. We moesten best vaak naar binnen lopen om onze bestelling door te geven, en het toppunt was toen we in een klein koffie zaakje zaten. We hadden wat koffie besteld en toen kwam een werkneemster met lege handen naar de zithoek waar wij plaats hadden genomen om te vertellen dat onze koffie klaarstond en of we dat even kwamen ophalen. In Denemarken is het ook niet gebruikelijk om fooi te geven, dat kennen ze hier eigenlijk helemaal niet en zijn ze dan ook niet gewend.

Copenhagen is helemaal gericht op jonge gezinnen, er wordt een speciaal strand aangelegd, nieuwbouw wijken voor jonge gezinnen met speeltuinen en natuurlijk ook een speciale brug hier naartoe. Deze leuke jonge gezinnetjes zie je dan ook overal lopen in de stad. De stad is natuurlijk groots én overweldigend. Ontzettend veel oude gebouwen met goud en koper en alles is nog in takt. Wel zijn ze overal aan het bouwen, renoveren, noem het maar op. Doorgangen zijn afgesloten en zelfs een van de drie paleizen waar de wisseling van de wacht plaats vond stond in de stijgers. Hier zijn natuurlijk genoeg hop-on hop-off bussen om de stad te bekijken, boten die je van het ene bekende gebouw naar het andere brengen maar te voet is ook alles goed te doen. Je hebt het centrum gedeelte met de grote winkelstraten en toeristische trekpleisters, maar de wijk vesterbro wat tegenover het centrum ligt daar moet je zijn voor de wat minder toeristische plekken maar met hippe upcoming wijken en winkeltjes. Hier betaal je dan ook niet de hoofdprijs voor een lunch of avondmaal, maar Denemarken blijft wat duurder vergeleken met Nederland. Je merkt wel dat Denemarken, en vooral Kopenhagen, heel vooruitstrevend is op het gebied van Design en duurzaamheid. In de openbare prullenbakken zul je alleen maar papieren vuilniszakken zien en alle technische snufjes of tools die al bestaan zijn hier ge-upgrade of uitgebreid waardoor het net iets beter werkt. In de winkels zie je het minimalistische design ban scandinavië en in de woonhuizen zul je veel prullaria tegenkomen. In Illums Bolighus, een hofleverancier van het koninklijk huis, kom je dan ook werkelijk ieder bekend ontwerp in keramiek tegen die er maar te kennen valt. Een walhallah voor mij, en een tragedie voor mijn bankrekening want ik kan je vertellen, je wordt er erg hebberig van.

Denemarken is een echt fiets land. Ze zijn Nederland ook al voorbij gegaan met het aantal fietsen en er wordt dan ook overal enthousiast gefietst. Met de helm op met de familie en de kleine kinderen zitten in een kar voorop de fiets. De fietspaden zijn hier over het algemeen heel breed en soms in fel blauw aangegeven. Fietsen naast een weg waar de auto's 80 mogen rijden zonder afscheiden blijkt ook heel normaal te zijn. Wat opvallend is, is dat Denemarken zo ontzetten rustig en stil kan zijn. Er lopen weinig wegen in sommige gebieden dus je oren kunnen soms genieten van intense stilte. Die 'ik kom hier voor m'n rust ja'-vakantiegangers raadt ik dan ook echt aan om naar Denemarken te gaan. Prima te doen met de auto of je camper en heerlijke stille natuur. En over vakantie gesproken, hier in Denemarken doen ze daar ook massaal aan. Ontzettend veel briefjes hangen er op de deuren van winkeltjes 'sorry! Wij zijn van dan en dan op vakantie!' Het zal allemaal wel goed gaan met de zaken dat ze in het hoogseizoen ook zelf lekker op vakantie kunnen.

Kortom, Denemarken is een heerlijk land wat makkelijk te bereizen is, niet te veel afwijkt dan Nederland maar wat wel echt een vakantie gevoel geeft. Wellicht iets duurder, maar het is het dubbel en dwars waard. Het waait hier wel hard en het kan hier ook erg wisselvallig zijn, dus neem een vestje mee als je gaat!