Madrid - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Myrthe Leth - WaarBenJij.nu Madrid - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Myrthe Leth - WaarBenJij.nu

Madrid

Door: Myrthe

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

06 Juni 2016 | Spanje, Madrid

Madrid

Hier in Madrid heb ik zelfs nog meer last van de hooikoorts dan in Nederland. De tabletten die ik heb meegenomen van huis neem ik per 2 in, hier heb ik ondertussen al neusspray gekocht en ik ga ook op pad voor oogdruppels.
In het huis doet Mercedes super veel voor ons. Om half 7 (denk ik) staat ze op om de tafel te dekken voor het ontbijt voor ons, als iedereen gegeten heeft ruimt ze alles ook weer op. Ik zet meestal na het ontbijt en avond eten de spulletjes in de keuken want dat vind ik wel zo netjes. Ik ontbijt hier met toast en marmelade, abrikoos dacht ik dat het was. De tafel staat ook helemaal met cornflakes omdat de Amerikanen dat lekker vinden. Ze vraagt dan ook altijd of je het lekker vindt, als je het niet lekker vindt mag je het ook zeggen dan kan ze wat anders maken. En wil je meer van iets kan je het ook zeggen. De afgelopen dagen had het diner een beetje een Amerikaanse twist. Mijn Amerikaanse huisgenootjes hebben gezegd dat ze het Amerikaanse eten lekker vonden, dus vandaar de vissticks, friet en hamburgers. Wel op een Spaanse manier bereid natuurlijk. Maar ik wil Spaans eten, écht Spaanse gerechten! Dit had ik al een keer aan haar gevraagd, maar ik vraag me af of ze het heeft gehoord omdat ze soms al begint met antwoorden zonder dat ik mijn zin heb afgemaakt. Eergister vroeg ik bijvoorbeeld ook of ik haar kon helpen met de tafel afruimen (in het spaans, en ik weet écht zeker dat ik het goed vroeg). Het antwoord dat ik kreeg had niks te maken met het afruimen van de tafel of kwam ook maar een beetje in de buurt, dus begon ik me af te vragen wat ik nu eigenlijk gevraagd had... Afin, mijn communicatie skills lopen af en toe een beetje door elkaar omdat ik op een plek woon waar ik drie talen spreek. Engels, Spaans en Nederlands. Het gaat niet altijd even vlekkeloos wanneer ik Nederlands of Engels praat en er ineens een Engels of Spaans woord tussendoor gooi. Het spreken gaat wel steeds beter, ik vind het eigenlijk heel stoer dat ik op B2 zit en ik denk dat ik dat ook écht wel kan. We behandelen in de les de grammatica waar wij bij zijn gestopt in Nederland dus dat is mooi. Over mijn klas gesproken, die alweer behoorlijk gehusseld is door mensen die van niveau zijn veranderd, vooral veel Amerikanen. Nu eigenlijk alleen maar Amerikanen en twee Hollanders, Marieke en ik. Je kent toch wel dat vooroordeel dat alle Amerikanen meer Amerikaans klinken dan Spaans wanneer ze Spaans spreken? Ik kan je nu vertellen dat dat geen vooroordeel is, ik kan sommige klasgenoten niet eens verstaan wanneer de Spaans spreken! Net heb ik met Mercedes gekletst en nu kwam mijn vraag voor het Spaanse avondeten wel aan. Ze vertelde dat ze soms studenten heeft van verschillende universiteiten en dat het door verschillende roosters lastig is om het (avond) eten te plannen. Ook vertelde ze dat ze alle inkomsten wel nodig heeft om haar schuld af te betalen.
Voor hier in Spanje heb ik een tijdelijke simkaart gekocht met internet en gratis bellen naar andere vodafone gebruikers. Ik heb nu een oud nummer van een onbekende Spanjaard, die blijkbaar nogal populair is. Ik werd namelijk per dag zo'n 3 keer gebeld door 4 verschillende Spaanse nummers die allemaal die vorige eigenaar wilden bereiken. Ik ben nu alle nummers die ik niet ken standvast aan het blokkeren zodat ze me ook niet meer kunnen bellen want het werd hartstikke irritant. Hier in Madrid zijn ze allemaal heel pienter als het aankomt op het schoonvegen van de straat. Zó pienter dat veel winkeliers hun stoepje niet alleen vegen maar ook dweilen. Dat kan gewoon hier omdat de stenen meestal een beetje glad zijn, wat maakt dat ze soms ook té glad zijn en je er over uitglijd. Ik ben al een paar keer bijna onderuit gegaan in het trappenhuis van het appartement of bij de trappen van de metro. Gelukkig ging het allemaal net goed.
Maar goed, Madrid.
Ik hou van de lekkere geurtjes die knappe voorbijlopende Spanjaarden op hebben, de buitenlandse geur wanneer je de supermarkt binnenloopt, de fijne temperatuur s'avonds wat maakt dat je prima buiten kan lopen, de enorme vriendelijkheid van de Spanjaarden wanneer ze de deur voor je open houden of op je wachten bij de lift, ik hou ervan dat deze stad prima te lopen is, of dat je anders met de metro ook binnen no-time op je bestemming bent. Madrid is fijn!

Tags: Madrid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Myrthe

Actief sinds 30 Dec. 2012
Verslag gelezen: 141
Totaal aantal bezoekers 37114

Voorgaande reizen:

16 April 2017 - 20 Mei 2017

Murcia & Valencia 2017

29 Mei 2016 - 29 Juni 2016

Madrid 2016

21 Juli 2015 - 29 Juli 2015

Denemarken 2015

07 April 2013 - 11 April 2013

Milaan 2014

16 Februari 2013 - 04 Maart 2013

Capetown 2013

Landen bezocht: